"I am so clever that sometimes I don't understand a single word of what I am saying." (Oscar Wilde)


pal / huephoric / twitter
← old new →
Do We Really Live Once?
Wednesday, November 26
So, recently. Ada orang meninggal. Shes my opah's neighbor. Which i mean she WAS opah's neighbour. Frankly speaking, it was my very first time tgk orang siapkan jenazah. Not including mandikan jenazah apa sume. Cuma tengok diorg balut jenazah, solatkan jenazah, usung jenazah tu and so on. So, bila tengok benda benda mcm ni memang menaikkan keinsafan right? And yes me too.

I dont even know why but there are things tht kept on crossing my mind masatu;

'ya Allah, kalau aku pergi dulu, kau kuatkan orang orang yg dtg tgk jenazah aku ya Allah.'

'ya Allah, nanti turn opah dengan atuk pula. tapi, macam mana aku yg pergi dulu?'

'kuatkan hati nanti ya Allah, bila opah dengan atuk pergi. janganlah engkau benarkan setitis air mata aku pun mengalir nanti ya Allah.'

'ya Allah, kau jangan ambil dorang dulu ya Allah....'


Aku tahu aku salah dan berdosa sebab yelah dorang sume bukannya hak milik kekal aku. Pastu aku tak kasi Allah ambik dorang dulu like i know its sorta selfish right. Yet then, aku betulkan balik minda aku yg tahpape ni. hm. Aku tgk family jenazah tu sume renjis air bunga mawar dekat jenazah opah tu, cium jenazah one by one. Dalam hati aku masatu, '..ya Allah, aku tak rasa aku mampu cium jenazah tu kalau tu jenazah opah ya Allah..' Aku rasa kejam sebab cakap macamtu. Hm, 

Benda benda tengok jenazah ni mmg membangkitkan keinsafan tau. But. If only u dont even have this regret thingy, u better fix things up. Jangan biarkan hati tu keras, ok? Uhibbukum fillah.

layout by ellie. image from weheartit.